miércoles, 10 de marzo de 2010

Más sobre conflictos de interés en la red: el caso Yelp

Interesantísimo caso que merece una gran atención. La popular página Yelp, dedicada a administrar reseñas y comentarios del público sobre servicios y empresas en EEUU, enfrenta denuncias porque estaría manipulando su contenido para favorecer a los que publicitan en su site y desprestigiar a los que no lo hacen. En buena cuenta, chantajes.

Los dueños de Yelp responden con unas frases que ya son conocidas: los que denuncian están confundidos porque no saben cómo funciona internet. Las nuevas tecnologías propician nuevos modelos de negocios. A ponerse al día.

¿Pero es la cosa tan fácil? Sea como sea, se ve que el conflicto de interés en la red es un tema que está lejos de estar resuelto no solo aquí, sino en el mundo.


Yelp: Advertise or Else?
The site faces a lawsuit—and a barrage of criticism—for mingling ads and reviews

Getting Yelped. That's the term angry business owners have started using when they feel unfairly criticized on the popular review site. Now Yelp is being forced to deal with its own unanticipated criticism. In a federal lawsuit filed in California on behalf of Long Beach's Cats & Dogs Animal Hospital, attorney Jared Beck claims that Yelp routinely highlights negative customer reviews unless business owners agree to advertise with the company. Beck, a Harvard-trained trial lawyer in Miami, says dozens of businesses have contacted him with similar allegations, and he plans to file an amended complaint with more companies in the coming weeks. "This is not an isolated incident," says Beck. "This seems to be a companywide practice."

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